Morfológia és osztályozás. Durkheim és a Durkheim-iskola hozzájárulása a szociológiai térelméletekhez

Szerzők

  • BERGER Viktor

DOI:

https://doi.org/10.18030/socio.hu.2019.2.1

Absztrakt

Az írás rekonstruálja Émile Durkheim térrel kapcsolatos megfontolásait két összetevőre, a társadalmi morfológia és az osztályozás koncepciójára összpontosítva, majd kitér arra, hogy miként gondolták e koncepciókat tovább Durkheim tanítványai. Míg a társadalmi morfológia a társadalmak külső, „alaki” jellemzőire fókuszál, addig az osztályozásproblematika a társadalmi képzetek szintjén mozog. Bár Durkheim és „iskolájának” tagjai az e két szint közti kapcsolatot nem dolgozták ki szisztematikusan, mégis akadnak olyan megjegyzések, melyek alapján e viszony körvonalazható. Durkheim és a Durkheim-iskola térbeliséggel kapcsolatos teoretikus fejtegetéseire sajátos sors várt a későbbiekben. Bár az osztályozás elméletére hellyel-közzel manapság is hivatkoznak, úgy tűnik, a morfológiai fejtegetések eltűntek a térelméleti viták horizontjából. A tanulmány amellett érvel, hogy nem kellene e két teoretikus problémát elhanyagolni, mivel hatásuk jóval nagyobb volt, mint az az első pillantásra látszik, másrészt mivel a mai térelméleti viták számára is inspirációt jelenthetnek. Kulcsszavak: Durkheim, Mauss, Halbwachs, morfológia, osztályozás, térelmélet, francia szociológia

alt_hu

Letöltések

Megjelent

2019-06-01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Berger, V. (2019) Morfológia és osztályozás. Durkheim és a Durkheim–iskola hozzájárulása a szociológiai térelméletekhez. Socio.hu Társadalomtudományi Szemle, 9(2), 1–14. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2019.2.1