A vidéki vállalkozók szerepe a helyi hagyomány és a térségimázs formálásban

Szerzők

  • CSURGÓ Bernadett HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont, Szociológiai Intézet
  • KISS Márta HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont, Gyerekesély-kutató Csoport
  • TOMAY Kyra Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Szociológia Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.18030/socio.hu.2025.2.94

Kulcsszavak:

vidéki vállalkozó, helykötődés, településimázs, vidéki turizmus, neoendogén fejlesztés

Absztrakt

A konstruktivista megközelítések szerint a táj (landscape) és annak reprezentációs elemei társadalmilag konstruáltak és folyamatosan újraértelmeződnek. A ruralitás eltérő reprezentációi a vidéki területek változó funkcióit és a tájértelmezések ezzel párhuzamos átalakulását tükrözik. A különböző szereplők – mint például a tősgyökeres helyi lakosok vagy a nagyvárosi középosztály – vidékreprezentációi, eltérő diskurzusok, médiumok és narratívák elemzésén keresztül bizonyítják a táj specifikus, egyes társadalmi csoportok szempontjából hangsúlyos anyagi és kulturális elemek fontosságát. A kulturális örökség és a táj konstrukciós folyamatában résztvevő aktorok közül tanulmányunk a helyi vállalkozókra, a helyi imázs kulcsszereplőire koncentrál. Tanulmányunkban négy magyarországi, dzsentrifikálódó vidéki térségben végzett kvalitatív szociológiai kutatás eredményeit mutatjuk be 55 félig strukturált interjú elemzésén keresztül, melyek helyi termelőkkel, borászokkal, kézművesekkel és turisztikai vállalkozókkal készültek. Elemzésünk során arra kerestük a választ, hogy mi a különbség a tősgyökeres és a nagyvárosokból beköltöző vállalkozók között a helyhez való kötődésben, és ez hogyan befolyásolja vállalkozói tevékenységüket. Mit tekintenek az egyes vállalkozótípusok értéknek az adott vidéki térben? Hogyan illeszkednek be a beköltözők a helyi vállalkozói közösségbe, és miként alkalmazkodnak a helyi vállalkozói hagyományokhoz? Mit használnak a térség jellemzői közül, és mivel gazdagítják a térség imázsát? Elemzésünk eredményeként a helyi hagyományokkal kapcsolatos tevékenysége és innovativitása alapján a vállalkozók három típusa rajzolódott ki: a (1) hagyományfenntartók, a (2) hagyomány-újraértelmezők és a (3) hagyományteremtők. Eredményeink szerint ezek a vállalkozói típusok tükrözik a vállalkozói tevékenység és a vidéki táj közötti kapcsolatot. A beköltöző és a tősgyökeres vállalkozók közötti helykötődés- és beágyazottságalapú különbségek mellett a hely jellemzői jelentős hatással vannak arra, hogy milyen típusú vállalkozók válnak a fejlődés motorjává egy adott helyen, és hogy miként és milyen mértékben alakítják a helyet a saját képükre. Ugyanakkor a vállalkozói tevékenység a település vagy a mikrotérség imázsára is kihat, ami a helyiekre és az újonnan érkezőkre egyaránt hatással van. 

Letöltések

Megjelent

2025-07-07

Folyóirat szám

Rovat

A jóléti migráció folyamatai a magyarországi vidéki térségekben - Tanulmányok (szerk. Tomay Kyra - Ragadics Tamás - Megyesi Boldizsár)

Hogyan kell idézni

Csurgó, B., Kiss, M., & Tomay, K. (2025) A vidéki vállalkozók szerepe a helyi hagyomány és a térségimázs formálásban. Socio.hu Társadalomtudományi Szemle, 15(2), 94–121. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2025.2.94