http://www.socio.hu/index.php/so/issue/feedSocio.hu Társadalomtudományi Szemle2025-05-09T11:39:30+02:00Herke Boglárkaherke.boglarka@tk.huOpen Journal Systems<p>A Socio.hu Társadalomtudományi Szemle a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Kiváló Kutatóhely online lektorált (double-blind peer-reviewed) folyóirata. </p>http://www.socio.hu/index.php/so/article/view/1084Jövedelmi szegénység és súlyos anyagi depriváció Magyarországon2024-10-22T21:34:37+02:00TÁTRAI Annamáriatatrai.annamaria@tatk.elte.hu2025-05-09T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Socio.hu Társadalomtudományi Szemlehttp://www.socio.hu/index.php/so/article/view/1092Változatok az iskolán belüli szociális munkára2025-01-09T19:40:35+01:00KOPASZ Mariannakopasz.marianna@tk.hun-ren.huBALOGH KarolinaBalogh.Karolina@tk.huKISS Mártakiss.marta@tk.hu<p>Az iskolai szociális segítő szolgáltatás 2018-as magyarországi bevezetése óta nem készült átfogó vizsgálat a megvalósítás eddigi tapasztalatairól. E hiány pótlására feltáró kutatásunkban ezért azt a célt tűztük ki, hogy választ keressünk a következő kérdésekre: <em>i)</em> Milyennek vélik az iskolai szociális munkások a munkavégzés feltételeit az általuk ellátott iskolákban? <em>ii)</em> Milyen célcsoportok számára nyújtanak szolgáltatást, és miben áll a tevékenységük az egyes iskolákban? <em>iii)</em> Milyennek látják az iskolai szociális munkások az iskolában jelen lévő gyermekjóllétért felelős kollégákkal való együttműködésüket? Mivel kutatásunk elemzési egységei az iskolák (nem pedig a szociális munkások), azt is tanulmányozhattuk, miként változik a szociális munka gyakorlata az iskolák különböző jellemzői mentén.</p> <p>A vizsgálatba bevont 18 iskola kiválasztása szakértői kiválasztással történt, melynek elsődleges szempontja a minta minél nagyobb diverzitása volt (az iskola fenntartója, a tanulók létszáma, szocioökonómiai háttere, valamint az iskola településének típusa és regionális hovatartozása szerint). Az iskolai szociális munkásokkal készült félig-strukturált interjúkat 2023 márciusa és októbere között vettük fel.</p> <p>Kutatásunk egyik fő megállapítása, hogy a szociális munkások által látogatott intézmények és települések száma nagyban befolyásolja, hogy a szakember egy-egy iskolában milyen célcsoportoknak és milyen szolgáltatás(oka)t tud nyújtani. Ennek alapján az intézmények három csoportját láttuk egymástól elkülönülni: az iskolai szociálismunka-szolgáltatással jól, közepesen, illetve gyengén ellátott intézményeket. Rámutattunk, hogy az utóbbi csoportba jellemzően azok a falusi kisiskolák tartoznak, ahol sok a hátrányos helyzetű tanuló, s ahol emiatt a legnagyobb szükség lenne az iskolai szociális munkások tevékenységére. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy indokolt lehet az iskolai szociális segítő szolgáltatás szabályozásának újragondolása.</p>2025-05-09T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Socio.hu Társadalomtudományi Szemlehttp://www.socio.hu/index.php/so/article/view/1074A gyermekrészvétel konceptuális modelljei2024-12-05T13:27:40+01:00NÉMETH Barbaranemeth.barbara.zeg@gmail.comMIKLÓSI Mónikamiklosi.monika@ppk.elte.hu<p>A gyermekek alapvető szükséglete és joga, hogy részt vegyenek az őket érintő döntések meghozatalában és szabadon kifejezzék magukat. A gyermekrészvételnek széles nemzetközi szakirodalma van, és az utóbbi évek egyik központi témájává vált a gyermekjogok és a gyermekvédelem területén. Bár a fogalom használata hazánkban is kezd megjelenni, mindeddig nem készült magyar nyelvű összefoglaló a gyermekrészvétel elméleti kereteiről. A jelen elméleti összefoglaló célja, hogy áttekintse a gyermekrészvétel főbb konceptuális modelljeit és hozzájáruljon a téma kutatásához Magyarországon. A hierarchikus modellek a döntéshozatalra való befolyás mértéke alapján sorrendbe rendezik a gyerekek részvételi lehetőségeit, a dimenzionális modellek az érdemi részvétel összetevőit, feltételeit összegzik, a kontextuális modellekben pedig a felnőttek személyének, az intézményi és a szociokulturális jellemzőknek a szerepe, valamint a részvétel kapcsolati jellege kap hangsúlyt. A gyermekrészvétel elméleti alapjainak megismerése minden olyan kutató és gyakorlati szakember számára releváns, aki gyerekekkel vagy gyerekekért dolgozik. A konceptuális modellek fejlődése rámutat, hogy az előíró szemlélet mellett szükség van a megerősítő szemlélet alkalmazására is. Ez további kutatási irányokat jelez, és a társadalomtudományok együttműködésére hív.</p>2025-05-09T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Socio.hu Társadalomtudományi Szemlehttp://www.socio.hu/index.php/so/article/view/1098Olvass sokat és sokfélét! 6.2025-02-17T09:52:06+01:00SIK Endresikendre0@gmail.com2025-05-09T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Socio.hu Társadalomtudományi Szemlehttp://www.socio.hu/index.php/so/article/view/1106Havrancsik Dániel: Az értelem genezise. Alfred Schütz tudományos életművének rekonstrukciója2025-03-19T18:56:54+01:00BERGER Viktorberger.viktor@pte.hu2025-05-09T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Socio.hu Társadalomtudományi Szemlehttp://www.socio.hu/index.php/so/article/view/1110„Világ van a szegényember vállán”2025-05-06T17:35:25+02:00ERŐSS Gáboreross.gabor@tk.hu2025-05-09T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Socio.hu Társadalomtudományi Szemle